Artikel Zondag Nieuws 2 december 2012

Helpende handen welkom bij De Boekensteun

Bij De Boekensteun krijgen gelezen boeken een tweede leven.

HEERLEN
Met de verkoop van tweedehands boeken het goede doel steunen. Dat was zes jaar geleden bij de start het uitgangspunt van stichting De Boekensteun. Dankzij medewerking van de woningbouwvereniging konden de initiatiefnemers twee maanden lang gratis een leegstaand winkelpand huren. Boekenliefhebbers konden hier grasduinen in dozen vol met boeken die voor vijftig cent per stuk grif van de hand gingen. De belangstelling was meteen groot: de openingstijden van de winkel aan de Van Weerden Poelmanstraat 1 werden alras uitgebreid en de woningvereniging toonde zich - tot op de dag van vandaag - genereus in het verlengen van de gratis huur.

Met de opbrengst worden royaal goede doelen zoals Kika (Kinderen Kankervrij) gesteund waarvoor een grote groep vrijwilligers, in leeftijd variërend van 21 tot 78 jaar, zich enthousiast inzet om alles draaiend te houden.
Het dozentijdperk is inmiddels allang verleden tijd. De boeken staan tegenwoordig keurig in kasten, gerubriceerd op thema in de winkel die een eldorado is voor elke boekenwurm.

Voortraject
"Over aanvoer van leesvoer hebben we niet te klagen," zegt Ria Opheij-Hendriks, penningmeester van de stichting. "De boeken komen overal vandaan: van zolderopruimingen, van verzamelaars die hun collectie uitdunnen, nabestaanden die het huis van hun ouders opruimen of van lezers die onmogelijk alles kunnen bewaren.Alle aanbod wordt eerst verzameld in ons magazijn waarna het grote sorteren begint."
Dat magazijn, een hok dat tot de nok toe gevuld is met dozen vol boeken, barst uit zijn voegen. Het is het werkterrein van een groot deel van de vrijwilligers, zoals Resi Vanthoor. "Juist in het voortraject is veel assistentie nodig. Vrijwel alle dagen, ook buiten de openingstijden van de winkel, is een aantal van ons present."
De straalkacheltjes snorren want over verwarming beschikt de winkel niet. Maar dat deert allerminst. Al pratend en lachend, met af en toe een warme slok koffie of thee tussen de bedrijven door, worden de handen stevig uit de mouwen gestoken.

Schatten
"Tijdens het uitpakken komen we van alles tegen," zegt Hennie Koops. Ze is nog niet zo lang met pensioen en haar werk bij De Boekensteun is een van de vrijwilligerswerkzaamheden waarmee ze haar vrije tijd met veel plezier invult. "Je treft de meest wonderlijke zaken tussen de boeken aan en juist dat maakt dit uitzoekwerk zo leuk. Bijvoorbeeld een door een bekend schrijver gesigneerd exemplaar of een echt antiek boek. Oud papiergeld uit het guldentijdperk, staatsloten, zwemdiploma´s, de bouwtekening van het huis, een verdwaald fotoalbum, zorgvuldig gekoesterd sinterklaas- of liefdesgedichten en nog veel meer. Ooit goed opgeborgen schatten en misschien juist daardoor kwijtgeraakt!"
Het uitzoeken, sorteren en prijzen van de boeken, gebeurt uiterst zorgvuldig. De prijzen variëren van 50 cent tot maximaal 10 euro. Duurdere boeken worden via een speciale website verkocht.
"Al dit werk achter de schermen, is een enorme klus. Het vereist kennis van boeken, schrijvers, inzicht in kwaliteit, uitgave (her)druk, inspringen op de actualiteit en het laatste nieuws uitstallen in onze etalage," legt Ria uit. "Al met al een karwei waar iedereen zich met hart en ziel voor inzet. De aanvoer van de boeken en het uitzoek- en sorteerwerk zijn de bouwstenen van de winkel. Zonder die twee belangrijke elementen zouden we helemaal geen winkel kunnen draaien."

Drie van de vele enthousiaste vrijwilligers v.l.n.r. Hennie Koops, Ria Opheij-Hendriks en Resi Vanthoor.

Muziek
Als het uitzoekkarwei geklaard is, belandt het boek in de winkel waar de verkoopmedewerkers de bezoekers graag helpen in hun boekenjacht. Wie de trap afdaalt, komt bovendien terecht bij nog een aparte afdeling waar cd´s, lp´s, dvd´s, puzzels, spellen en bladmuziek, ook weer keurig netjes, uitgestald zijn.
"Om alles goed te laten functioneren hebben we altijd behoefte aan gemotiveerde vrijwilligers. Niet alleen mensen die van boeken houden, zelf graag lezen of een bepaalde deskundigheid hebben maar ook aan spierballen die zware dozen kunnen dragen en kleine klusjes kunnen verrichten. We vragen enthousiasme en inzet. Het werk is pro deo maar je krijgt er leuke contacten en waardering voor terug," besluit Ria Opheij.
Wie meer wil weten is welkom tijdens de openingstijden woensdag van 15.00 tot 18.00 uur en donderdag t/m zaterdag van 13.00 tot 16.00 uur.
Op www.stichtingboekensteunheerlen.nl is voor geïnteresseerden uitgebreide informatie te vinden.

door José Handels