Verslag bezoek KOF 20 November 2013

Verslag rondleiding KOF in Maastricht

Op woensdag 20 november zijn een aantal vrijwilligers van onze stichting een kijkje gaan nemen bij het Kankeronderzoekfonds in het Academisch Ziekenhuis Maastricht, zoals bekend een van onze sponsordoelen. We werden ontvangen op de afdeling pathologie voor een rondleiding en een aantal lezingen en presentaties over darmkanker.

De eerste lezing betrof informatie over het mogelijk ontstaan van de ziekte. Prof. M. Weyenberg legt uit hoe uitvoerig in kaart wordt gebracht welke factoren een rol spelen bij het ontstaan van de ziekte, maar ook welke factoren van invloed zijn op het beloop van de ziekte. Veel vragen over de rol van leefstijl- en biologische factoren bij mensen met dikke darmkanker zijn tot nu toe onbeantwoord gebleven. Daarom is wetenschappelijk onderzoek dringend nodig bij het vroegtijdig herkennen en behandelen van dikke darmkanker, maar ook hoe het verdere verloop zich ontwikkelt. De EnCoRe-studie, oftewel Energie voor het Leven na ColoRectaalkanker hoopt een bijdrage te kunnen leveren aan het vinden van antwoorden op deze vragen.

Een drietal presentaties gaven inzicht in de verschillende onderzoeken en metingen.

Onder begeleiding en toelichting van prof. M. van Engeland konden de vrijwilligers met behulp van een microscoop het verschil zien tussen gezonde cellen en kankercellen. De presentatie en uitleg over de endoscopie was zeer verhelderend. Bij de laatste presentatie werd dieper ingegaan op het onderzoek en de metingen. Kwaliteit van leven wordt gedetailleerd in kaart gebracht. Patiënten vullen vragenlijsten in, die informatie geven over hun voedingsgewoonten en bewegingsactiviteiten en worden vanaf het moment van de diagnose tot twee jaar na afloop van de behandeling gevolgd.

Onze vrijwilligers waren bijzonder onder de indruk van de lezing en presentaties. Onder het genot van een kopje koffie werden door de vrijwilligers en het onderzoeksteam nog zinvolle gedachten uitgewisseld.

Het was voor onze vrijwilligers overduidelijk. Een geweldig doel om te sponsoren.

Bekijk ook de foto's