Nieuw pand

Onze nieuwe winkel in de Oranje Nassaustraat is geopend op dinsdag tot en met vrijdag van 10:00 tot 17:00 en op zaterdag van 10:00 tot 16:30. Op zondag en maandag zijn wij gesloten.

Lees ook het artikel in het Limburgs Dagblad van 29 december 2014 jl. hieronder.

aanblik van onze nieuwe winkel

etalage

inrichting

boekenrekken met verschillende rubrieken

"warme ontvangst"

inrichting

Artikel Limburgs Dagblad 29 December 2014

Boeken met een verhaal in Heerlen

CULTUUR Stichting Boekensteun breidt uit met tweede vestiging in stadscentrum

foto Bas Quaedvlieg

Vrijwilligers sorteren de binnengekomen boeken voor de nieuwe winkel van de stichting Boekensteun in het centrum van Heerlen.

Stichting Boekensteun heeft in Heerlen een tweede winkel met tweedehands boeken geopend. De opbrengst gaat, net als bij de eerste vestiging, volledig naar het goede doel. „Bij ons blijft dus echt niks aan de strijkstok hangen.”

Het zijn boeken met een verhaal. Eerder gelezen door andere liefhebbers. Wat soms nog te zien is aan ezelsoren, aantekeningen in de marge naast de tekst, of een naam en een datum voorin.

Bij de kassa staat een apart rekje met gesigneerde boeken, onder meer door Toon Hermans. Heel bijzonder, vindt voorzitter Rien Verburg van stichting Boekensteun, vooral omdat het Toon Hermans Huis een van de vier goede doelen is die de winkel met tweedehands boeken in Heerlen steunt.

Boekensteun verkoopt boeken die de stichting krijgt van mensen die hun oude bibliotheek kwijt moeten. „Omdat ze verhuizen naar een kleinere woning”, legt Ria Opheij-Hendriks uit, „of omdat de ouders overlijden en hun kinderen geen interesse hebben.”

De stichting is ooit begonnen in een oude garagebox. In 2007 is de eerste boekenwinkel geopend aan de Van Weerden Poelmanstraat in de wijk Douve Weien. „We krijgen zoveel boeken binnen dat die winkel uit zijn voegen barst”, zegt vrijwilliger André Mensink. Daarom heeft de stichting een tweede winkel geopend aan de Oranje Nassaustraat.

Zo'n winkel midden in het centrum van Heerlen heeft grote voordelen, vindt secretaris Wiel Vogt: „Je bereikt hier gemakkelijker nieuwe klanten. Mensen die door de stad lopen, onze zaak zien en hier spontaan binnenlopen.” Vrijwel niemand gaat met lege handen naar buiten. „We hebben zo'n vijftienduizend boeken in de rekken staan”, zegt Magda Geurts. „Stuk voor stuk spotgoedkoop, want bij ons hoeft niemand daar iets aan te verdienen. Het moet al gek lopen als iemand hier helemaal niets van zijn gading vindt.”

door René Willems (foto Bas Quaedvlieg)