Artikel Limburgs Dagblad 22 Maart 2013

Lezen voor het goede doel.

BOEKENWEEK Vrijwilligers Boekensteun uit Heerlen vertellen over hun favoriete boek

V.l.n.r. Ria Opheij-Hendriks, Bey Maas, Cees van den Brink en Hennie Koops.

Wie niet weet wat hij moet lezen tijdens deze Boekenweek, kan voor tips terecht bij de vrijwilligers van Stichting Boekensteun in Heerlen.

Het blijft even stil als de vier vrijwilligers van Stichting Boekensteun in Heerlen de vraag gehoord hebben: Als jullie één boek uit de winkel mogen voordragen als nationaal boekenweekgeschenk, wat zouden jullie kiezen en waarom?

Vrijwilligster Hennie Koops uit Heerlen veert onmiddellijk op. Ze weet meteen welk exemplaar in de tweedehands boekwinkel haar favoriet is. Uiteraard te vinden in "haar" hoekje van de volle zaak: bij de afdeling kinderboeken. Een absolute must, zegt Koops over het rijk geïllustreerde boek De muis heeft rode sokken aan van Janosch. Top vindt Koops het werk van de Pools-Duitse illustrator. „Hij is tenminste niet zo Disney-achtig, zijn platen zijn hartstikke mooi. Zelf (her)lees ik heel veel boeken. De Scharlaken Stad van Hella Haasse lees ik tot het oneindige, omdat er alles inzit: liefde, bedrog, intriges aan het pauselijke hof in Rome. Lezen is heerlijk, omdat je in een totaal andere wereld terechtkomt. Je bekijkt zaken op een andere manier.”

Het oog van Ria Opheij-Hendriks, penningmeester van Stichting Boekensteun, is na een korte denkpauze gevallen op Het huis met de geesten van Isabelle Allende. „Iemand heeft me het boek destijds aangeraden en ik ben tijdens het lezen ervan verliefd geworden op haar stijl. Er zit veel emotie in, spiritualiteit, het is ruw. Kortom een aanrader.”

Cees van den Brink, de enige heer in het gezelschap deze middag, is even de kelder ingedoken waar behalve Engelstalige pockets ook lp's en naslagwerken verkocht worden. In de bomvolle boekenwinkel worden sinds 2006 "tweedehandsjes" voor een appel en ei verkocht.

Het geld gaat naar het goede doel, vertelt Opheij-Hendriks. Zoals het Toon Hermans Huis Parkstad aan het Wilhelminaplein in Heerlen, de Ronald McDonald kindervallei in Houthem, Kankeronderzoekfonds Limburg en KiKa. De Boekensteun kan dankzij de verkoop van die "tweedehandsjes" elk jaar €32.000,- aan de goede doelen geven.

Terug naar Cees van den Brink. Als kind van de jaren zestig van de vorige eeuw is hij enorm geïnteresseerd in zijn muzikale helden zoals The Rolling Stones en The Beatles. In zijn handen een oud exemplaar van Hitdossier: „Als je even niet meer weet van wie welk hitje was, kun je dat hierin opzoeken.” Het liefste had hij de biografie van Keith Richards aangeprezen, maar: „Die hebben we al verkocht." Keith Richards is als mens enorm interessant, meent Van den Brink. "Net als John Lennon. Het zijn mensen met een verhaal, die opgroeiden in de oorlog en daarna de heropbouw van Europa en de nieuwe welvaart meemaakten.”

In de handen van Bey Maas prijkt de eerste roman van Tatiana de Rosnay: Haar naam was Sarah. „Het boek laat zien wat er mis is met de wereld, maar ook dat liefde heel veel goed maakt”, vertelt Maas enthousiast. Ze vindt het heerlijk om: „Helemaal in een boek te kruipen waar haar fantasie de vrije loop krijgt. Ik heb dit boek in één ruk uitgelezen. Ze schrijft zo mooi.” Uiteraard staat het boek ook in haar eigen boekenkast. „Als ik een boek echt mooi vind, wil ik het graag hebben. Boeken zijn een rijk bezit.”

Voor meer tips en favoriete boeken van de in totaal 28 vrijwilligers van Stichting Boekensteun uit Heerlen, kunt u van woensdagmiddag tot en met zaterdag terecht in de winkel aan de Van Weerden Poelmanstraat 1 in Heerlen.

door Kim Noach