Verslag bezoek KOF 18 December 2018

Rondleiding in Maastricht UMC+ met Kankeronderzoekfonds Limburg

Op dinsdag 18 december bezocht een gezelschap van 10 vrijwilligers voor de 2de keer het academisch ziekenhuis in Maastricht. We werden ontvangen door de heer Marcel Bourgonje, senior fondsenwerver van het Kankeronderzoekfonds Limburg.

Op het programma stond een college over de killerceltherapie, een nieuwe vorm van immunotherapie, door Dr. Wilfred Germeraad en een rondleiding in het laboratorium waar de onderzoeken plaatsvinden.

Ons aangeboren afweersysteem is de basis. Tot ons immuunsysteem behoren o.a. de aangeboren killercellen, die virus geïnfecteerde cellen en kankercellen kunnen herkennen en vernietigen. In het onderzoek ´killercellen tegen kanker´ wordt gebruik gemaakt van deze natuurlijke functie van killercellen om een nieuwe behandelmethode voor kanker te ontwikkelen. Tijdens het proces waarin kankercellen ontstaan, veranderen enkele kenmerken van de oorspronkelijke cel. Het aangeboren afweersysteem herkent veel van de veranderde kankercellen daardoor als niet-eigen en ruimt ze op. Dit gebeurt dagelijks en continue.

Het kan ook gebeuren dat kankercellen niet direct te onderscheiden zijn van de eigen cellen. Het afweersysteem herkent ze dan niet als vijandig en de cellen kunnen zich in eerste instantie toch vermenigvuldigen. Vaak ontstaan later in dit proces alsnog afwijkende kenmerken, zodat ons immuunsysteem de kwaadaardige cellen uiteindelijk toch uitschakelt. Om ons lichaam en onze gezondheid te beschermen is het dus belangrijk dat ons immuunsysteem goed functioneert. Naar het mechanisme hoe killercellen kankercellen onderscheiden van gezonde cellen en hoe er zoveel mogelijk te krijgen die het beste zijn geactiveerd wordt onderzoek gedaan.

Wanneer kankercellen niet of pas heel laat afwijkende kenmerken krijgen, is het voor het eigen afweersysteem lastig om op de juiste wijze in actie te komen. Dan ontstaat er een tumor. Daarom wordt nu onderzocht hoe killercellen van een donor ingezet kunnen worden in de aanval tegen kankercellen en het opruimen van de tumor.

De vrijwilligers waren zeer enthousiast over de ontwikkelingen op het gebied van kankerbestrijding en bedankten Dr. Germeraad voor zijn illustratieve presentatie over de killerceltherapie.

Bekijk ook de foto's

KOF 2018...