Artikel Gezien 18 Februari 2015

Boekensteun: leesvoer te koop voor het
goede doel

De vrijwilligers van de Boekensteun, mensen die van boeken houden en graag een praatje maken met klanten.

Romans, chicklit, spanning, fantasy, kinderboeken en strips, boeken met onderwerpen als spiritualiteit, religie, Limburgensia, kunst, oorlog, geschiedenis, je kunt het zo gek niet bedenken of het staat in één van de winkels van Stichting de Boekensteun. Ja precies, één van de winkels. Ooit startte dit initiatief vanuit een garage, de aanvoer van boeken was enorm en er werd een winkelpand aan de van Weerden Poelmanstraat betrokken. En inmiddels is er in de Oranje Nassaustraat een tweede pand ingericht als verkooppunt van tweedehands boeken.

Enigszins verbaasd bekijkt Wiel Vogt, secretaris van de stichting, naar de boeken die nog in dozen, maar wel al gesorteerd klaarstaan om ingeruimd te worden. “Mensen blijven boeken brengen. Soms nog bijna nieuw. Geweldig!” Ook Manfred Franken, verantwoordelijk voor de pr, Magda Geurts, manusje van alles zoals ze zichzelf noemt en Ria Opheij-Hendriks, penningmeester van de stichting zijn ondertussen in de winkel in de Oranje Nassaustraat gearriveerd; het nieuwe pand dat ze vlak voor kerst betrokken. “Het had even wat voeten in de aarde, maar met de komst van een nieuw bestuur, werd uiteindelijk ook de handtekening onder het contract gezet. We zijn meteen gaan opruimen, klussen en poetsen. De vorige eigenaar heeft nogal wat spullen, zoals rekken en serviesgoed, laten staan en daar maken wij dankbaar gebruik van.”

De winkel oogt licht en ruim en de boeken staan, net als in de winkel in de van Weerden Poelmanstraat, gerangschikt op genres. Toch is het assortiment beter te overzien. “Dat komt door de ruime opslagplek achter in het winkelpand en de brede gangpaden langs de met boeken gevulde rekken”, weten de vrijwilligers. Terwijl de vier vertellen, rinkelt regelmatig de deurbel. Met het hoofd schuin bestuderen de klanten de boekenruggen en iedereen gaat met op zijn minst drie boeken de deur uit. “We houden de prijzen met opzet laag”, weet Magda Geurts, “ook heel aantrekkelijk voor studenten die boeken moeten lezen voor hun boekenlijst. Wat ik heel leuk vind, is als ik mensen aan boeken kan helpen die ze al heel lang zoeken. Laatst een mevrouw, ze zocht nog een aantal delen van Agatha Christie. Toen ik ze hier binnenkreeg, heb ik die mevrouw meteen gebeld en ze komt ze binnenkort ophalen. Zoek je een boek, meld het ons, wij schrijven de titel op en zodra we het boek binnenkrijgen geven we dat door.”

En dan te bedenken dat dit initiatief ooit begon in een garage en dat de uitpuilende boekenkast van een vriendin van de toenmalige initiatiefneemster Marian Prehn de aanleiding was. Van meet af aan met een missie, namelijk de opbrengst doneren aan een vooraf vastgesteld goed doel. Was dat in de beginjaren nog stichting AAP en Kika, tegenwoordig zijn dat naast Kika (stichting Kinderen Kankervrij) ook het Toon Hermanshuis Heerlen, Ronald McDonald kindervallei en Kankeronderzoekfonds Limburg. “We vroegen aan onze klanten welk goed doel zij zouden willen aandragen. Men gaf aan dat het een goed idee is om meerdere doelen te ondersteunen en van vooral in Zuid-Limburg. Ook werd het idee geopperd om de doelen ieder jaar opnieuw te bepalen.”

De stichting heeft zich de afgelopen jaren ontwikkeld. Naast een tweede winkel is er ook een website en ondertussen ook een facebookpagina. “Je moet met de tijd meegaan”, vinden de vrijwilligers. Ria Opheij-Hendriks: “Wat niet veranderd is, is dat mensen nog altijd de boeken die ze kwijt willen naar ons filiaal in de van Weerden Poelmanstraat kunnen brengen. Daar vindt de eerste sortering plaats. Dan komen de boeken hierheen en maken ook wij nog eens een selectie. Maar ook hier in de Oranje Nassaustraat kunnen natuurlijk boeken worden aangeleverd. Uiteindelijk zetten we de boeken bij de juiste categorie in de winkel. We werken uitsluitend met vrijwilligers en die kunnen we ook nog altijd gebruiken. We zoeken vriendelijke mensen die boeken willen uitzoeken, prijzen, en inruimen en die het leuk vinden om een praatje te maken met de klanten. Nee, we krijgen geen salaris, de volledige opbrengst van de winkels gaat naar de goede doelen. Die blije gezichten van de klanten als ze met een mooie stapel boeken naar huis gaan, die zijn ons salaris!”